Nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Medicinska nyheter, uppdaterade behandlingsöversikter och kunskapstester - direkt till din inkorg!

Praktisk Medicin 2021

Köp PM boken Praktisk Medicin på Bokus.

Klicka här för att beställa!

PAM (Praktisk Akut Medicin)

pam2014

Köp boken PAM direkt på Bokus.

Klicka här för att beställa!

Nutrition och idrott.

Välbalanserad kost i tillräcklig mängd är avgörande för idrottaren. Då tillgodoses behovet även för elitidrottare. Behovet av extra tillskott till den normala födan finns därför inte!

Undantag: Unga, fertila kvinnor har risk för järnbristanemi, speciellt om kostintaget är litet. Dessa kan behöva järntillskott (om påvisad järnbrist). Vegetarianer är i riskzonen för vitaminbrist. Riksidrottsförbundets expertgrupp har gett ut rekommendationer avseende kost och kosttillskott till idrottare.

Nutritionsråd i samband med idrott: Kolhydrater: Viktigt att fylla på kolhydrater första timmen (timmarna) efter aktivitet, då upptaget i muskelcellerna är som störst. God, snabb kolhydratpåfyllning ger snabbare återhämtning inför fortsatta aktiviteter. Initialt efter aktivitet väljs ofta kolhydrater i dryckesform, därefter snar kolhydratrik måltid. Det kan alltså vara bra med läsk, andra sötsaker eller banan direkt efter match hos tävlingsidrottare i väntan på efterföljande måltid.

Protein: Positiva effekter fås av proteinintag direkt efter träningspass (elitidrott). Detta kan tillgodoses via mjölk eller av sportdrycker med proteintillskott.

Kosttillskott: Anamnes avseende alla former av idrottarens kosttillskott bör göras. Avråd från näringstillskott i allmänhet och okända tillskott i synnerhet. Vissa kosttillskott innehåller otillåtna medel som återfinns på dopinglistan. Den enskilde idrottaren är ansvarig för allt hen äter, även om man inte ”visste” att ett visst tillskott var ”kontaminerat”.

Ginseng, grenade aminosyror, glutamin, bikarbonat och glycerol är tillåtna, men har ingen påvisad effekt och bör ej användas. Kreatin har viss påvisad effekt vid kortvarig kraftutveckling (sekunder) hos sprinters. För uthållighetsidrottaren ses inga fördelar, i stället finns viss risk för vätskeretention och viktuppgång,

”Hälsosupplement” som vitamin C, vitamin E, Q-10, selen eller melatonin har inga säkra positiva effekter på prestation, men kan medföra negativa effekter i högre doseringar. Kan inte rekommenderas som extra näringstillskott. Vanlig, välbalanserad, kost räcker fullt ut!

Fördjupning

Riksidrottsförbundets kostpolicy.www.rf.se

Författare:  
Se redaktion
Nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Medicinska nyheter, uppdaterade behandlingsöversikter och kunskapstester
- direkt till din inkorg!

allergi

Vad kan du om
allergi och astma?

7 frågor som testar dina kunskaper om allergi och astma. Se även hur dina kollegor svarar!

Till utbildningen

allergi

Pneumokockvaccin

Lär dig mer om pneumokockvaccin

6 frågor som testar dina kunskaper om pneumokockvaccin. Se även hur dina kollegor svarar!

Till utbildningen

Pneumokockvaccin
Nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Medicinska nyheter, uppdaterade behandlingsöversikter och kunskapstester - direkt till din inkorg!

Nyhetsbrev